Wanneer heb ik een asbestattest nodig?
De inhoud van het asbestattest moet bekendgemaakt worden aan de koper van het gebouw wanneer je het compromis of de verkoopovereenkomst ondertekent. In de praktijk kunnen kopers op voorhand al een kopie van het asbestattest opvragen, bijvoorbeeld bij een kijkdag.
Voor de gemeenschappelijke delen van gebouwen die onder het stelsel van gedwongen mede-eigendom vallen, gaat de verplichting pas in op 1 mei 2025. Tegen 2032 moet elke eigenaar van een pand dat gebouwd is voor 2001 over een asbestattest beschikken.
Heb ik als verhuurder een asbestattest nodig?
Als verhuurder van een pand dat gebouwd is voor 2001 moet je pas in 2032 beschikken over een asbestattest. Heb je al sneller een asbestattest? Dan ben je als eigenaar verplicht om een kopie te bezorgen aan de nieuwe huurder(s).
Hoe gebeurt een asbestinventarisatie?
Een gecertificeerd ‘asbestdeskundige inventarisatie’ voert een asbestinventarisatie voor een geldig asbestattest uit. Dit attest is tien jaar geldig en beschrijft voor een normaal gebruik van het gebouw welke materialen of gebouwonderdelen asbest bevatten, wat de staat is van het asbest en hoe het veilig kan beheerd of verwijderd worden.
Hoeveel kost een asbestattest?
De prijs van een asbestattest hangt enerzijds af van de asbestinventarisatie en anderzijds van de vergoeding . De asbestdeskundige bepaalt zelf de prijs van de asbestinventarisatie, onder meer afhankelijk van de tijd die nodig is voor de voorbereiding en het onderzoek ter plaatse. Voor de aflevering van het asbestattest vraagt de OVAM (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) een vergoeding van 50 euro. De deskundige ontvangt het asbestattest via de databank en betaalt die vergoeding aan de OVAM. Deze vergoeding wordt via de factuur van de asbestdeskundige doorgerekend aan de klant.
De gemakkelijkste manier om je woning te verkopen? Vraag een gratis waardebepaling en professioneel advies bij Infinimo.
Bron: OVAM